Om du vill vara frisk och leva länge, så är ett stort dagligt intag av antioxidanter ett bra tips. Bildligt talat så rostar cellerna utan dessa antioxidanter. När järn rostar, beror det på oxidation – precis som för cellerna i kroppen. Flavanoler är en sådan, bevisat hälsosam antioxidant. Den ger en del frukt sin färg. …
Läs Mer »Mörk choklad varje dag 0
Kakaobönan är, och om detta har Wellnessguide skrivit i tre år nu, världens nyttigaste frukt. Detta mätt i antalet antioxidanter, mineraler och antalet nyttiga ämnen per gram. Komplexiteten i frukten bidrar till en gynnsam ämnesomsättning. Och detta till den milda grad att forskare har funnit samband med normalvikt och regelbundet chokladätande! En ny studie från …
Läs Mer »Rå Kakao & Kakaons Hälsoeffekter! 0
Se filmen och låt dig inspireras.
Läs Mer »Ät choklad ofta – gå ner i vikt 0
Vi har hört det förut, men hör det gärna igen. Choklad kan vara nyttigt. Nu visar ny forskning att chokladätare dessutom är smalare än andra. Forskningsrapporten, som publicerats i Archives of internal medicine och som BBC News tagit del av, visar att de som äter choklad tenderar att vara smalare än andra. Oavsett träning Forskarna …
Läs Mer »Choklad som hjärn boostare 0
Flavanol är en potent typ av antioxidant, en förening som är associerad med förmågan att infånga fria radikaler och därigenom modulera oxidativ stress. David Camfield från Swinburne University (Australien), och kollegor engagerade 63 personer i åldrarna 40 till 65 år, att dricka en daglig choklad dryck under en 30-dagarsperioden. Alla deltagare fick chokladdryck, men i …
Läs Mer »Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling 0
Ökad ansamling i kroppens vävnader och vätskor av dysfunktionella proteiner, bildade utan medverkan av enzymer genom glykosidering och lipoxidering av proteiner, peptider och nukleinsyror, är starkt associerad med förhöjt blodtryck, ökad kroppsvikt och en rad kroniska sjukdomar. Upphettning – färre antioxidanter, fler AGE/ALE De kemiska föreningar som bildas mellan proteiner och karbonylgrupper i socker kallas …
Läs Mer »Världsberömd hjärtkirurg talar ut om vad som egentligen orsakar hjärtsjukdom 0
Vi läkare med all vår utbildning, kunskaper och auktoritet skaffar oss ofta ett ganska stort ego som tenderar att göra det svårt att erkänna att vi har fel. Så, här är det. Jag medger gärna att jag haft fel. Som hjärtkirurg med 25 års erfarenhet, och efter att ha utfört över 5.000 öppna hjärtoperationer, är …
Läs Mer »Ämnen i kakao bromsar vätskeförlust vid diarré 0
En rejäl kaka mörk choklad är kanske den rätta presenten till en magsjuk släkting. Ämnen i kakao kan nämligen lindra diarré, enligt en ny studie. Kakao har historiskt använts som behandling av diarré i både Europa och Sydamerika, berättar forskarna vid Children´s Hospital Oakland Research Institute, USA, och Heinrich Heine Universität i tyska Düsseldorf. Det …
Läs Mer »Chokladingrediens stoppar cancercellers delning 0
Choklad innehåller en mängd ämnen som skulle kunna vara tumörhämmande. Kakaobönorna innehåller till exempel flavonoider, naturliga antioxidanter. Forskarna, som är knutna till Georgetown University i Washington, USA, har studerat en sådan flavonoid, kallad pentamerisk procyanidin eller pentamer. De undersökte på olika sätt vilka proteiner som inaktiverades i bröstcancerscellerna. Det visade sig att två välkända tumörsuppressorgener …
Läs Mer »Hur choklad skyddar hjärtat 0
Tidigare forskning har visat att choklad är bra för hjärtat. Ny forskning visar hur kakao hjälper ut–det hämmar ett enzym som främjar blodtryck. En betydande mängd forskning visar att choklad har många positiva effekter för det kardiovaskulära systemet. En grupp forskare i Sverige har nu fast på ett sätt som ger denna skyddande effekt. Kakao …
Läs Mer »








